مولتی متر1920s pocket multimeter مولتی متر

مستک الکترونیک ارائه دهنده انواع مولتی مترهای دیجیتال و با کیفیت برند مستک Mastech

مولتی متر

مولتی متر چیست؟

مولتی متر یا مولتی تستر که همچنین به عنوان VOM (ولت، اهم، میلی آمپر) شناخته می شود، یک ابزار اندازه گیری الکترونیکی است که چندین عملکرد اندازه گیری را در یک واحد ترکیب می کند. یک مولتی متر معمولی می تواند ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه گیری کند. مولتی متر آنالوگ از یک میکرو آمپرمتر با یک نشانگر متحرک برای نمایش قرائت استفاده می کند.

1920s pocket multimeter

1920s pocket multimeter مولتی متر

مولتی متر دیجیتال (DMM,DVOM) دارای یک صفحه نمایش عددی است، همچنین ممکن است یک نوار گرافیکی را نشان دهد که مقدار اندازه گیری شده را نشان می دهد.

امروزه مولتی مترهای دیجیتال به دلیل هزینه کمتر و دقت بالاتر بسیار متداول تر هستند اما در بعضی موارد هنوز مولتی مترهای آنالوگ ترجیح داده می شوند به عنوان مثال برای مشاهده یک مقداری که به سرعت در حال تغییر است. مولتی متر می تواند یک وسیله دستی مفید برای پیداکردن خطای پایه ای  و کارهای مهندسی خدماتی باشد و همچنین یک وسیله مناسب برای بررسی و اندازه گیری دقیق.

باتوجه به تنوع بالای مولتی مترها ، این وسیله از قیمت های بسیار پایین برای استفاده های معمولی و دم دستی تا قیمت های بالا مانند استفاده در کارهای آزمایشگاهی و کالیبراسیون موجود می باشد.

تاریخچه

اولین دستگاه نشان دهنده حرکتی (moving pointer) جریان یک گالولنومتر در سال 1820 بود. این دستگاه ها برای اندازه گیری مقاومت و ولتاژ با استفاده از یک پل واتسون و مقایسه مقدار ناشناخته با ولتاژ یا مقاومت مرجع مورد استفاده قرار گرفت.

در حالی که در آزمایشگاه ها مفید بودند اما در عمل این دستگاه ها بسیار کند و غیر عملیاتی بودند. این گالوانومترها بسیار بزرگ و خیلی ظریف بودند. دستگاه D’Arsonval–Weston از یک سیم پیچ متحرک استفاده می کرد که دارای یک نشانگر بود که برروی یک محور حرکت میکرد. سیم پیچ در داخل یک میدان مغناطیسی دائمی می چرخد و توسط یک فنر نرم که همچنین در انتقال جریان به داخل سیم پیچ کاربرد دارد مهار می شود.

این دستگاه یک اندازه گیری نسبی انجام می دهد و انحراف نشانگر مستقل از جهت گیری دستگاه است و در آن اندازه گیری سریع و آسان بود. دستگاه های سیم پیچ متحرک پایه ای فقط برای اندازه گیری جریان های مسقیم در محدوده ی 10 میکرو آمپر تا 10 میلی آمپر مناسب است. برای خواندن جریان های سنگین تر با استفاده از مقاومت های موازی و برای ولتاژهای بالا از مقاومت های سری این دستگاه ها قابل بهینه شدن هستند.

برای خواندن جریان ها یا ولتاژهای متناوب یک یکسوساز (rectifier) نیاز است. یکی از اولین آنها یکسوساز اکسید مس است. مولتی متر در اوایل دهه 1920 اختراع شد زیرا گیرنده های رادیویی و استفاده از لوله های خلا متداول تر شده بود.

اختراع

اختراع اولین مولتی متر به مهندس اداره پست بریتانیا، دونالد مکادی نسبت داده می شود که از لزوم حمل بسیاری از وسایل جداگانه مورد نیاز برای نگهداری مدارهای ارتباطی ناراضی بود.

او ابزاری را اختراع کرد که میتوانست آمپر ، ولت و اهم را اندازه گیری کند بنابراین او این وسیله چند منظوره را آوومتر (AVOMeter) نامید. در سال 1923 یک شرکت به نام (ACWEECO) به منظور تولید آوومتر تاسیس شد که یکی از سهامداران آن آقای مکادی بود. اولین آوومتر در سال 1923 به بازار عرضه شد.

ادامه دارد…


مستک الکترونیک ارائه دهنده انواع مولتی مترهای دیجیتال و با کیفیت برند مستک Mastech


 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه